Me vil ha fortgang på Hordfast og E134 som ein hovudforbindelsane aust-vest

08.08.2014
Næringsforeningane i Stavanger, Haugesund, Stord og Bergen var samla i Haugesund 6.- 7.august, og vil ha garantiar for at Hordfast kjem inn med planleggingsmidler i haustens nasjonalbudsjett. Næringsforeningane er også klar på at det må to hovudforbindelser aust - vest, og at E134 over Haukeli må vera ein av desse.



Pressemelding frå møtet i Haugesund;



Fortgang p
å Hordfast og to øst-vest forbindelser


 


Næringsforeningene på Vestlandet vil ha garantier for at Hordfast kommer inn i høstens statsbudsjett med oppstart i 2018. Samtidig mener næringslivet at det er behov for to hovedveiforbindelser mellom Vestlandet og Østlandet, og ikke en, som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tidligere har fremmet. E134 over Haukeli må være en av hovedforbindelsene.


 


 


Næringsforeningene i Stavanger, Haugesund, Stord og Bergen har i felles møte drøftet utfordringene for næringslivet på Vestlandet. Foreningene representerer over 5000 bedrifter og viktigste sak er å sikre gode og like rammevilkår for næringslivet i landsdelen.


 


Næringsforeningene er enig om at infrastruktur er viktig for å sikre gode og likeverdige rammevilkår for bedriftene på Vestlandet. Gjennom flere 10-år er det jobbet for å få E39 Kyststamveien opp som et nasjonalt budsjett. Dette fikk sin tilslutning i inneværende NTP, og arbeidet med første del, Rogfast, er snart forestående.


 


Næringsforeningene i vest er klar på at neste parsell på strekningen må bli Hordfast. Strekningen Bergen-Stavanger er den mest folketette regionen langs E 39 med en million mennesker. En fullføring av aksen Stavanger - Haugesund - Stord - Bergen må derfor få en naturlig 1.prioritet som første prosjekt etter Rogfast. Derfor må Hordfast inn i neste NTP, og med planleggingsmidler allerede i nasjonalbudsjettet for 2015.


Vestlandet er Norges største verdiskapingsregion og Norges desidert største eksportregion. Derfor er det naturlig at næringslivet her gis gode rammevilkår og sikres raskere tilgang til sine markeder. E39 Stavanger-Bergen er førte skritt i dette arbeidet.


 


Statens vegvesen arbeider for tiden med en KVU for framtidig veiforbindelser mellom Vestlandet og Østlandet. For å sikre en god utvikling av veinettet mener næringsforeningene i vest at det er en forutsetning at øst-vest-forbindelsen knyttes tett opp mot E39.  E39 får økt betydning for hele landet om øst-vest-aksen tar utgangspunkt i den framtidige europaveien langs vestlandskysten.


 


I dag går 1/3 av trafikken øst-vest over Haukeli og 2/3 av trafikken langs de fire øst-vest-veiene ut fra Bergen. Næringsforeningene mener at E134 vil være den selvsagte øst-vest-forbindelsen for den sørligste delen av Vestlandet.


Samtidig er myndighetene pålagt å oppgradere eller bygge ny trasè Bergen-Voss for å oppfylle EU-krav til tunneler. I øst skal det også bygges nye vei og bane Oslo-Hønefoss som en del av Intercityutbyggingen rundt Oslo.


 


Næringsforeningene i vest mener at disse utbyggingene må fullføres med at en av dagens trasèr mellom Voss og Hønefoss også prioriteres som hovedvei i tillegg til E 134.  Næringsforeningene kommer til å spille dette inn til Statens vegvesen i deres pågående KVU-arbeid.


 


 


 


 


Marit Warncke             Harald Minge               Egil Severeide              Anne-Grete Sandtorv


Bergen Næringsråd      Næringsforeningen i     Haugesundregionens    Stord Næringsråd


90765300                     Stavanger-regionen      Næringsforening          90145458


                                   91198569                     93245699                    


 


                                                


 

LES FLEIRE NYHENDE